Endnu en gang fejrede adskillige børn, unge og voksne Billedkunstens Dag d. 16. marts 2022, og som tidligere år er Billedkunstens Dag nu blevet en fast del af årsplanen i en del institutioner.
Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst har gennem årene registreret en stor del af aktiviteterne på Billedkunstens Dag rundt i landet, men en mere nøjagtig registrering af de faktuelle tal, har det ikke været muligt sidste år og i år. Der har været et efterslæb af opgaver, men med de tilbagemeldinger vi undervejs har fået, direkte eller på FB (ca. 90 institutioner), har det alligevel været muligt at få et godt overblik over aktiviteterne.
I hele landet har skoler, børnehaver, billedskoler, kulturskoler, efterskoler, biblioteker, kulturhuse, kunstmuseer m. fl. igen sat fokus på billedkunsten og har inviteret til udstillinger, workshops, film, optog og pædagogiske dage.
At så mange forskellige institutioner har deltaget, betyder også, at alle aldersgrupper har deltaget. Nogle steder i en mindre gruppe eller klasse og nogle steder har en hel skole deltaget i Billedkunstens Dag. I et par skoler og kunstinstitutioner har man valgt at arbejde på tværs af alder, f.eks. har store børn og unge har været guider eller som praktiske assistenter for mindre børn.
I nogle kommuner har mange dagtilbud og skoler arbejdet sammen om et fælles tema og en fælles offentlig udstilling, der har skabt stor synlighed i lokalområdet.
Der har været mange temaer i spil. En del er hentet fra eller inspireret af dette eller tidligere års inspirationskataloger, som Kompetencecenteret og Danmarks Billedkunstlærere udsender hvert år. Andre har arbejdet med aktuelle temaer som f.eks. Sport, Genbrug, Miljø, Verdensmålene og Corona.
Et tema kan være på skemaet en enkelt dag, eller det kan udfoldes som fælles tema over lang tid i undervisningen med kulmination i et arrangement eller udstilling på Billedkunstens Dag.
Ud over mangfoldigheden i tilgangen til temaerne er der også mange metoder og teknikker, der er blevet udforsket. Der har været arbejdet med grafik, installationer, vævning, fuglehuse, mønstre, animation, keramik, maleri, mosaik, landart, visuelle ord og fortællinger, masker, bøger – for blot at nævne nogle.
Med de mange deltagere i Billedkunstens Dag over en del år er det intentionen i Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst og Danmarks Billedkunstlærere, at også de nordiske lande bliver en del af fejringen af Billedkunstens Dag. I år har både Færøerne og Island deltaget, og vi håber, det bliver muligt at udvide samarbejdet i de kommende år.