Billedbombardement – #talenttræf16

Unge billedkunsttalenter til træf i Aarhus

Kun den sagte lyd af blyantskrat mod papir høres. Der arbejdes koncentreret i Litteraturcentrets stemningsfulde mødelokale på Godsbanen, hvor workshoppen ”Erindring” udfolder sig – og deltagerne er tilsyneladende helt cool med det benspænd, der ligger i, at deres blyanter er sat fast på lange pinde og derfor ikke lystrer nær så godt, som de plejer.

Der sidder mange gode billeder på nethinden efter talenttræffet den 8.-10. april 2016, hvor 70 unge billedkunsttalenter mødtes til en weekend propfuld af billedkunst. Ud over workshops stod der bl.a. street art, masterclass, tegnemaraton, oplæg fra uddannelses-institutioner og et besøg på ARoS på programmet for de unge, som til daglig går på seks forskellige talentlinjer rundt omkring i landet (nærmere bestemt Aarhus, Esbjerg, Holstebro, Horsens, Næstved og Viborg).

Årets talenttræf, der havde temaet ”Tegning”, var en videreudvikling af talenttræffet i 2015 i Esbjerg. I år var træffet arrangeret af Aarhus Billed- og Medieskole, Børnekulturhuset i Aarhus og Visuelt Gymnasium i Horsens/DM i tegning i samarbejde med Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst.

IMAG4029

Street art og avanceret ”papnørderi”
Som ’hjemmearbejde’ før træffet skulle alle talentlinjerne frembringe street art-værker til bestemte steder i Aarhus’ byrum. Efter kulturrådmandens velkomst fredag aften drog de unge ud i byen, hvor en række mindre kønne steder – fra Scandinavian Congress Center over hotelvinduer til bagsiden af en pølsevogn – fik sig en gevaldig ansigtsløftning.

DSC02620

IMAG4187
På Hotel Ritz blev de så glade for deres værk, at de gerne ville beholde det ud over den aftalte periode. Her ses værket henholdsvis ude- og indefra.

Senere fredag aften kunne deltagerne høre én af street artens grand old men i Danmark, Søren Behncke alias Papfar, fortælle om sit ”papnørderi” og sin øvrige praksis. I masterclassen understregede Papfar bl.a., at street art er indbegrebet af stedsspecifik kunst, og at interaktionen mellem kunstværket og det sted, det bliver sat op, er altafgørende for værkets effekt. Desuden pointerede han, at street art i det offentlige rum skal betragtes som en slags stafet, som andre kan ’gøre noget ved’. Denne pointe blev på smukkeste vis understreget i løbet af weekenden, hvor pølsevognsværket i nattens mulm og mørke blev snuppet af en forbipasserende – og tekstilværket ved Bora Bora, som symboliserede bygningens indre liv, blev forsynet med dannebrog.

IMAG4194

Seks former for tegning
Det meste af lørdagen var helliget workshops. Deltagerne var på forhånd blevet fordelt på seks workshops, som blev varetaget af de professionelle undervisere/kunstnere fra hver talentlinje, og som alle præsenterede forskellige indgange til arbejdet med tegning. På den måde fik de unge talenter mulighed for dels at mødes på tværs af talentskoler, dels at prøve kræfter med nye undervisere og nye måder, hvilket mange efterfølgende udtrykte stor tilfredshed med.

Der blev tegnet med ord, malertape, skalpeller og sand og fremstillet både foldebøger med delikate collager og ”flipbøger”, som afslutningsvis blev sat sammen til en kollektiv animation. Én gruppe udfoldede erindringer, en anden ’skar’ ordsprog, og i en tredje blev kunsten konkret stedsspecifik, da én af Godsbanens kaktusser fik hovedrollen i et værk, der udtømte begrebet og fænomenet ”kaktus”. Alle værkerne blev afslutningsvis udstillet og præsenteret i Foyeren på Godsbanen til stor interesse for de forbipasserende.

Collage

Tegnemarathon
Lørdag aften var der rigget op til den helt store tegneevent, da Tegnefestival i Horsens ved Jannik Broz med flere inviterede til Tegnemarathon. I tre timer blev deltagerne bombarderet med billeder i form af fantasipirrende projektioner, sælsomme skygger, foruroligende filmstumper og en række groteske og ofte ret morsomme små optrin af skuespillerne på scenen. Det hele akkompagneret af musik fra Poul Dissing og Ingrid og Lillebror til South Park. De mange universer skulle omsættes til tegninger, og instruktionerne til deltagerne lød bl.a. på, at de altid skulle have 10 tegninger i gang, at de skulle afprøve forskellige teknikker, indbygge ord i tegningen, være opmærksomme på kompositionen, overskride papirets rammer – og engang imellem bytte en tegning med sidemanden. Og så blev der ellers tegnet igennem. Rummet sitrede af koncentration; imponerende i betragtning af, at det havde været en lang og krævende dag for deltagerne.

DSC02805

IMAG4135

Oplæg og fernisering
Også søndag formiddag var der fuldt program for de unge deltagere – først med oplæg fra Designskolen Kolding og Kunsthistorie på Aarhus Universitet og siden med et besøg på ARoS. Talenttræffet blev afsluttet med den officielle fernisering af udstillingen med åbningstaler af Gitte Ørskou, formand for Statens Kunstfond, og Marianne Grymer Bargeman, formidlingschef på ARoS. Og efter en sandwich drog deltagerne hver til sit.

Deltagerne udtrykte generelt stor tilfredshed med såvel træffets rammer og dets indhold; og den energi og det engagement, der blev lagt for dagen under træffet, bekræftede til fulde Gitte Ørskous ord fra ferniseringstalen: Kunst er sgu sundt!

IMAG4185

Citater fra deltagerne:

”Jeg synes det var særligt interessant at høre om Papfars arbejde og værker. Det inspirerede og gav nye ideer.”

”Papfars historier og tegnemarathonet var fede.”

”Jeg fik også taget noget mere erfaring med mig ved at se, hvordan andre arbejder, og hvordan man kunne arbejde med en eller flere ting (den hjælp, vi fik fra lærerne fra de andre skoler). Jeg nød særligt Tegnemaratonet, som fik vækket en masse nye inspirationskilder i mig.”

”Forskelligheden var fantastisk at se. Det der gjorde det største indtryk var, hvordan alle hver især havde valgt at lave deres streetart værk, og hvor forskelligt det også var.”

”Super fedt at møde så mange med samme interesse som en selv, nemlig at dyrke kunsten.”

”Jeg synes Godsbanen var en rigtig god ramme for træffet og generelt at det var et super godt sted.”

”Jeg er helt vild med stedet! Det er så fantastiske omgivelser og man får lyst til at udtrykke sig pga. den kreative og kulturelle atmosfære. Den gode mad og snacks var et stort plus :-)”

”Det der gjorde størst indtryk var nok maden. Den var virkelig god. Men menneskene var også rigtig gode og fede oplæg og lærere. Jeg har haft en rigtig god weekend og glæder mig til næste år.”

”Jeg husker specielt det fællesskab der opstod ved at være sammen med andre ligesindede og den respekt der var omkring hinandens arbejder.”