Over 180 institutioner og 19000 deltagere var med til at fejre årets udgave af Billedkunstens Dag, hvilket gør 2024 til et rekordår i begivenhedens 10-årige historie. Også med hensyn til geografisk udbredelse blev der slået nye rekorder, for dagen blev fejret helt fra Sørup Danske Skole i Nordtyskland og Kulturfabrikken på Falster over Kunst i Skolen i Norge og Nordens Hus i Island til Nuuk Kunstmuseum i Grønland.
Børn helt fra vuggestuealderen og op, unge og voksne slog deres folder på Billedkunstens Dag onsdag den 13. marts. Igen i år var utallige genrer, diverse kunstneriske udtryk og mange forskellige institutionstyper repræsenterede: dagtilbud, folke- og friskoler, efterskoler, gymnasier, læreruddannelser, billed- og kulturskoler, kunstmuseer og -haller, biblioteker og andre kulturinstitutioner. Også det offentlige rum blev inddraget; f.eks. indtog Billedskolen i Tvillingehallen pladsen foran Øksnehallen med deres ”landskabsstafet”, hvor elever på 22 billedskolehold havde malet dele af et kæmpestort, fælles landskabsbillede (se foto øverst på siden).
Nordiske nedslag
Ikke mindst i kraft af projektet ”Billedkunstens Dag i Norden”, der er støttet af A.P. Møller Fonden, er Billedkunstens Dag efterhånden ved at vinde indpas i andre nordiske lande. I Grønland deltog bl.a. Nuuk Kunstmuseum, som underviste børn fra børnehaver og fritidshjem med udgangspunkt i Lisa Kreutzmanns udstilling Uumasut akornanni (Blandt dyrene) og f.eks. fik dem til at tale sammen om kunsten på museet via en flip-flapper med spørgsmål som “Hvilket kunstværk ville du helst være venner med?”. Og på folkeskolen Tasersuup Atuarfia i Qaqortoq lavede børnene pop art og personlige trofæer.
I Island arbejdede mange aktører ud fra et fælles tema, nemlig ”Fjer”. I Island er det FíMK (den islandske billedkunstlærerforening), der styrer implementeringen af Billedkunstens Dag, og flere og flere skoler er kommet med de seneste år. På Grunnskóli Borgarfjarðar dekorerede eleverne fjer med forskellige mønstre, som blev lavet til englevinger, børnene kunne blive fotograferet med. På Menntaskólinn prydede både elever og lærere trykte fjer, som blev samlet til en krans og hængt op som vægmaleri; mens børnene på Fellaskóli afprøvede flere kunstneriske udtryk og skrev haikuer om fjer. Desuden kom kunstneren Sara Riel på besøg på skolen og fortalte om sit værk Fjöðrin (Fjerene). Elevernes værker blev siden udstillet på Nordens Hus i Reykjavik.
I Norge blev der bl.a. bygget en pap-by på Skattebøl Skole i Ål ved Geilo, mens foreningen Kunst i Skolen afholdt et åbent webinar med udgangspunkt i deres bidrag til årets inspirationskatalog til Billedkunstens Dag, ”Ta i bruk den nære kunsten!”. Webinaret blev optaget og kommer til at ligge på bl.a. Kunst i Skolens hjemmeside til fri afbenyttelse.
Norden i Danmark
En del danske aktører havde også nordisk tema for Billedkunstens Dag i år. Nørrebro Park Skole arbejdede med nordisk mytologi, og det samme gjorde billedkunstafdelingen på Skanderborg Kulturskole, som sammensatte et stort fællesværk af 215 enkeltbidrag. På Bjedstrup Skole arbejdede børn fra 1.-6. klasse på kryds og tværs med nordens dyr. Søpapegøjer kunne man også finde hos 5. årgang på Mølleskolen Ry, hvor Billedkunstens Dag blev afviklet under den fælles overskrift ”Kongeriget Danmark”. Her frembragte 2. årgang desuden små færøske, grønlandske og danske skotøjsæskescenarier, mens 4. årgang lavede rundkørsler med udgangspunkt i en idé fra årets inspirationskatalog. Eleverne skulle lave rundkørsler, der kunne fortælle noget om Skanderborg Kommune eller Danmark.
Inspirationskataloget i praksis
Årets inspirationskatalog har i det hele taget været brugt flittigt. Et stort hit var de visuelt appellerende færøske papirklip, som flere deltagere prøvede kræfter med, bl.a. Hørup Centralskole på Sydals samt Dyvekeskolen og Sankt Ansgars Skole i København.
På Kulturskolen Roskilde afprøvede børnene ud over papirklippene – som bl.a. fik form af eventyrlige fællescollager med afsæt i H.C. Andersens ”Den lille havfrue” – desuden idéerne ”Som hund og kat” og ”På eventyr med drageæg” fra kataloget.
Idéen ”Som hund og kat” stammer fra Herning Billedskole, som også sørgede for, at der – blandt meget andet – blev eksperimenteret med hunde- og kattetryk på Snejbjerg Skole. Mellemtrinnet på Hørve Skole udklækkede drageæg i stor stil, og på Nydamskolen lavede nogle af de yngre børn med udgangspunkt i inspirationskataloget og et tema om ”Superhelte” deres egne penselhelte af brugte pensler. Med afsæt i idéen ”At bo i en sko” blev brugte sko omdannet til mikrohjem på Uldum Skole.
Idéer fra tidligere inspirationskataloger
Inspirationskatalogerne til Billedkunstens Dag og de tidligere ’udgaver’ af dagen kan betragtes som én stor pulje af gode idéer, som man kan bruge løs af, og det er der heldigvis mange, der benytter sig af. Et par eksempler er Skrillingeskolen i Middelfart, der arbejdede med ”Små og store bevægelser” fra inspirationshæftet fra 2023, og Munkholmskolen i Stevnstrup, som havde fokus på “synlighed” og hængte en masse highfive-fisk – årets katalog-hit i 2018 – op i byen med søde hilsner og budskaber.
Inspiration fra kunstnere
Idéerne i inspirationskatalogerne tager ofte afsæt i bestemte billedkunstnere og deres værk, og der er da også mange, der arbejder med udgangspunkt i bestemte kunstnere på Billedkunstens Dag – eller som samarbejder direkte med kunstnere.
På Lyngby Friskole fordybede alle eleverne fra 0.-8. klasse sig i Yayoi Kusamas prikkede univers hele dagen, mens eleverne på Trekløverskolen ved Silkeborg lavede lys-malerier à la Asger Jorn. Stenløse Privatskole helligede sig Picasso i anledning af dagen, og alle elever fra 1-8. klasse arbejdede inspireret af kunstneren. Det var 5. år i træk, at skolen fejrede Billedkunstens Dag med en stor udstilling, og heldigvis er der flere og flere skoler – og andre institutioner – der skriver Billedkunstens Dag ind i deres årshjul.
Holstebro Kunstskole tog i flere tegneworkshops med Daniel Van der Noon afsæt i temaet “Dialoger på tegnebrættet” fra Børn, Kunst og Billeders konference 2023, og på Nørrebjergskolen ved Odense stod billedkunstnerne Ann-Kerstina Nielsen og Per Buk for projektet ”Stjernedrys og sommerfuglevinger” med sommerfugletryk ved hjælp af mælkekartoner.
Kunstmuseer og kunsthaller
Mange museer og kunsthaller deltager hvert år i Billedkunstens Dag, ofte med udgangspunkt i deres aktuelle udstillinger. Augustiana Kunsthal lod tyske og danske børn møde den professionelle kunst i både udstillingen Årgang 2023 og en workshop med billedkunstner Line Elkjær Frandsen – og skabe deres egne udtryk under overskriften ”Billedkunst flytter grænser”.
Traditionen tro var det på Viborg Kunsthal studerende fra Viborg Gymnasiums Kunst og Design-hold, som agerede kunstformidlere for en dag og varetog workshops for skoleelever – i år ud fra billedkunstner Jakob Hunosøes univers i udstillingen Bricolage. Også KunstCentret Silkeborg Bad blev overtaget af skoleelever, da elever fra 10. klasse på Th. Langs Skole på ”Take-Over-Day” prøvede kræfter med samtlige funktioner i kunsthallen. Idéen bag var, at de unge skulle lære noget om at drive en kulturinstitution og samtidig selv bidrage med nye impulser.
Fabeldyr, papskov og ønskeø: store samarbejdsprojekter
Årets udgave af Billedkunstens Dag var ligesom tidligere år præget af store samarbejdsprojekter. Begivenheden var f.eks. et vigtigt omdrejningspunkt for et stort samarbejdsprojekt i regi af kulturaftalen for Midt- og Vestjylland. Her blev der arbejdet med mange forskellige former for ”Fabelagtige Fabeldyr” i bl.a. Museum Salling, Skive Musikskole, Skive Bibliotek, Hem Skole, Brande Kunstskole, Geopark Vestjylland, Varde Musik- og Billedskole og CHPEA-museum.
Randers Kunstmuseum skabte sammen med 200 børn fra hele kommunen udstillingen Papskoven – et poetisk blik på genbrug ud af pap- og papiraffald. Papskoven var bl.a. beboet af papmachédyr fremstillet af brugt gavepapir. Udstillingen var et samarbejde mellem institutionerne FGU Østjylland, Affald & Genbrug og Billedskolen på Randers Kunstmuseum samt billedkunstneren Anni Holm.
Endelig orkestrerede billedskolerne i Favrskov Kommune i anledning af Billedkunstens Dag projektet Ønskeøen, hvor 650 børn fra hele kommunen hver lavede et værk med udgangspunkt i deres ønsker. Værkerne indgår i et samlet værk, som er udstillet på Hinnerup Bibliotek og Kulturhus i maj.
En mangfoldighed af genrer og udtryk
På Billedkunstens Dag 2024 var der også digitale billeder skabt af elever fra fritidshold og kulturklasser på Den Kreative Skole i Silkeborg. Der var udendørs ler-trætrolde på Sdr. Jernløse Lilleskole og lerhunde med øjne så store som tekopper på Trekronerskolen i Nordjylland. Der var strikdyr fra Det Kreative Værksted i Malling, tekstilskulpturer inspireret af Shanes univers på Gilbjergskolen Blistrup – og Holbergskolens 700 ”Råsyltede Robotter i Holmegårdglas”. Og meget, meget mere.
Fra Kompetencecenter for børn, unge og billedkunsts og Danmarks Billedkunstlæreres side kan vi kun opfordre til, at man bruger tiden frem mod næste Billedkunstens Dag til at gå på eventyr i Facebook-gruppen Billedkunstens Dag, i #billedkunstensdag på Instagram og i alle inspirationskatalogerne.
På gensyn til Billedkunstens Dag 2025!
Billedpædagogisk Tidsskrift nr. 2, 2024 indeholder en længere omtale af fire skolers aktiviteter ifm. Billedkunstens Dag.
Bemærk: Billederne i denne artikel er for de flestes vedkommende ‘høstet’ i Facebook-gruppen Billedkunstens Dag. Andre er fundet på de medvirkende institutioners egne Facebook- eller hjemmesider. Billeder fra Museum Salling og Holstebro Kunstskole er taget af Tine Engel Mogensen.