Blus under det nordiske samarbejde

Midt i slud og vinterkulde kan man lune sig ved, at der er fuldt blus under projektet ”Billedkunstens Dag i Norden”. I slutningen af november drog kompetencecentret til Oslo for at mødes med norske aktører; et besøg, der har haft flere fine følgevirkninger. Mens vi tæller ned til Billedkunstens Dag, kommer her en lille opdatering på det nordiske samarbejde.

Mail er godt, men fysiske møder er bare bedre – ikke mindst når der skal etableres nye kontakter i et projekt. Et besøg i Island i august hjalp godt med til at mobilisere de islandske billedkunstaktører, og i november var turen så kommet til Norge. Det blev et par særdeles veludnyttede og fine dage i Oslo med flere lovende møder med aktører inden for billedkunstområdet.

Kulturtanken
Turens første møde var med Kyrre Bjørkås, som er fagansvarlig for Kulturtankens afdeling for visuel kunst. Kulturtanken forvalter Den kulturelle skolesekken i Norge og skal bidrage til at styrke og udvikle ordningen i samarbejde med amter og kommuner. For dem, som ikke måtte kende den, er Den kultur­elle skolesekken en national ordning, som sørger for, at alle skoleelever i Norge – fra 1. klasse til 3.g – hvert år oplever professionel kunst og kultur inden for film, kultur-arv, litteratur, musik, scenekunst og visuel kunst. Fokus i Den kulturelle skolesekken er ikke undervisning, men oplevelser – det er altså i høj grad kunst og kultur for børn og i mindre grad af og med børn. For kompetencecentret blev mødet med Kulturtanken derfor mere en mulighed for at udbygge vores netværk i Norge og så nogle frø, end det udmøntede sig i et samarbejde om konkrete billedkunstaktiviteter på Billedkunstens Dag.

Stemningsbilleder fra Oslo

Kunst i Skolen
Efter Kulturtanken ilede vi videre til næste møde, som var med Anne Sæter og Marianne Hoen fra organisationen Kunst i Skolen. Den landsdækkende medlemsorganisation holder til på SEILET – Huset for kunst og kultur i skolen sammen med en række andre medlems- og interesseorganisationer med fokus på at styrke kunst- og kulturfagene i børns og unges opvækst. Kunst i Skolen er støttet af Kunnskapsdepartementet (Uddannelses- og forskningsministeriet) via paraplyorganisationen Samarbeidsforum for estetiske fag​ og arbejder bl.a. gennem vandreudstillinger med at give børn og unge oplevelser, som bidrager til at udvikle deres kunstforståelse, kreativitet, kritiske sans og følsomhed over for visuelle udtryk. Kunst i Skolen driver bl.a. Galleri Seilet, som er et formidlings- og salgsgalleri med udstillinger for, af og med børn og unge. De producerer både fysiske og digitale udstillinger, præsentationer med udgangspunkt i kunst, arkitektur og design samt aktiviteter i det digitale kunstrum https://kisdigital.no/. Desuden arrangerer de lærerkurser og bistår skoler i forbindelse med kunstindkøb.

Det blev et vældig frugtbart møde. Kultur i Skolen var meget interesserede i at indgå i et samarbejde om Billedkunstens Dag, og organisationen er med sit kæmpestore netværk ud i skoleverdenen og med andre aktører en værdifuld samarbejdspartner i Norge. De har i øvrigt allerede bidraget til inspirationskataloget i år med idéen ”Ta i bruk den nære kunsten!”, hvor alle deltagere har mulighed for at medvirke i en digital udstilling. (Se mere sidst i inspirationskataloget)

På Seilet mødtes vi med Marianne Hoen og Anne Sæter fra Kunst i Skolen

Kunst og design i skolen
Fredag havde en anden af organisationerne i Seilet, nemlig Kunst og design i skolen, inviteret os til årets KDA-konference – med undertitlen ”Inspirasjon, opplevelse og innlevelse” – på Oslo Met. Kunst og design i skolen (KDS) er en interesseorganisation, som har til formål at styrke fagområdet design, kunst og håndværk under hele skolegangen, og som arbejder fagligt og politisk med at skabe forståelse for fagområdets betydning i samfundet. KDS er en slags ’søsterorganisation’ til Danmarks Billedkunstlærere med nogle af de samme opgaver og beføjelser, og de udgiver tidsskriftet FORM.

Konferencen gav et spændende indblik i de verserende diskussioner inden for kunst, design og arkitektur i Norge, og undervejs fik vi tillige mulighed for at mødes med Eivind Moe fra Kunst og design i skolen og snakke Billedkunstens Dag. Også her var der stor interesse for begivenheden, og helt konkret blev der etableret kontakt til redaktionen af FORM. Vi er meget glade for, at vi i det kommende nummer har fået mulighed for at bidrage med både artikel og plakat, hvilket vil være med til at skabe en meget stor synlighed for Billedkunstens Dag i Norge. (Se mere her)

Gode fremskridt
Det er en fornøjelse at opleve, hvordan det nordiske samarbejde om Billedkunstens Dag langsomt, men sikkert får fodfæste og breder sig i de forskellige lande. Der er allerede i år sat et markant nordisk præg på inspirationskataloget med bidrag fra både Norge, Færøerne og Island; og mange aktører i de andre nordiske lande har meldt tilbage, at de planlægger billedkunstaktiviteter på Billedkunstens Dag. Det bliver spændende at se, hvad der sker den 13. marts!

Billedgalleri: Møderne med norske billedkunstaktører blev krydret med sigtseeing i den nydeligt snedryssede by: bl.a. det på én gang imponerende, overraskende og hyggelige Deichmanske Bibliotek, tusmørkeudsigt over Oslo C fra operaen, utallige boghandler og en smuttur med T-bane til Frognerseteren med kunstværket “Roseslottet”.